Přístup k učení

 

Aštánga jóga

Vycházím od učitelů „staré školy“ Aštánga jógy, kde je hlavním cílem svobodný dech a uvolnění v ásanách. Tehdy, když nevzniká zbytečné napětí a dech může volně proudit tělem, začíná proces uzdravování na všech úrovních. Proto přístup ke každému žákovi musí být individuální. Bez ortodoxních pravidel, která by omezovala jedinečnost člověka.

Každý ze „starých učitelů“ Aštánga jógy ji učí trochu jinak. Jedná se však pouze o vnější detaily, které tolik dráždí naši západní hlavu. Hlavní principy jsou ale vždy stejné, dech, uvolnění, bandhy, soustředění, respektování limitů těla, dlouhodobá udržitelnost. To je starý přístup k Aštánga józe. A to je i způsob, kterým učím. Ortodoxní pravidla musí zůstat za dveřmi.

Proto když jsem nedávno dostal otázku, jak učíš Aštangu? Jako Jaro Pávek? Nancy Gilgoff? Manju Jois? David Williams? David Swenson? Odpověď byla jednoduchá: Někdy jako Jaro, někdy jako Nancy, někdy jako Manju a někdy jako David, záleží, co vyžaduje situace, ve které se žák nachází.

Aštánga jóga je ve své fyzické části relativně náročné cvičení. Žák by se měl postupně propracovat téměř k denní pravidelnosti. To vyžaduje individuální přístup. Proto ji učím původní formou Mysore lekcí. Zde se každý učí cvičit sám, podle svých možnosti, svého dechu, svého tempa, svého cíle. Každý, koho tato cesta zajímá, je vřele vítán. Stačí přijít.

 

Hatha jóga

Vedená hodina, která začíná koncentrací na dech a jednoduché ásany. Postupně přechází ve vybrané ásany ve stoje, v sedě, v leže a obrácené pozice. Hodina je zakončená krátkou pranájamou  a relaxací. Lekce je vhodná pro všechny, kteří cvičí jógu zhruba 1-2x za týden, jako kompenzaci k práci, sportu, životu. Hodina probíhá v klidném tempu s cílem udržet zdravé tělo a klidnou mysl.

 

Soukromá hodina

Vhodná pro každého kdo chce z jakéhokoliv důvodu (zdraví, soukromí, času...) cvičit sám a mít 100% pozornost.