Jak fungují stupně Aštánga jógy

Skutečná Aštánga jóga

Každý adept jógy se dříve nebo později setká se systémem Aštánga jógy. Aštánga jóga je osmistupňová jógová stezka, kterou sepsal velký jogín a mudrc Patandžali. Jedná se o postupný systém, ve kterém je adept veden k samádhi (splynutím s věčným). A tady je potřeba se začít zamýšlet nad tím, co je cílem praxe jógy konkrétního člověka (více v článku Cesta není cíl a jóga nejsou ásany). Pokud je cílem člověka protáhnout svaly, uvolnit páteř, posílit tělo pomocí ásan, zklidnit astma, nebo vyřešit nespavost, není vhodným kandidátem pro systém Aštánga jógy v podání Patandžaliho. To rozhodně neznamená, že pro něj není vhodné využívat vybrané části této cesty.

Aštánga jóga v dnešním pojetí

Tady začíná velká příležitost ke zmatku, který je v dnešní době způsoben hlavně různými moderními styly a sestavami jógových ásan. Jedním z nich je i přístup nazývaný právě Aštánga jóga. Ta se však v dnešním pojetí omezila výhradně na praxi jógových ásan a pránájámu. Někteří učitelé mluví o tom, že je potřeba se pravidelně věnovat prvním čtyřem krokům Aštánga jógy (jama, nijama, ásana, pránájáma) a ostatní se dostaví automaticky (pratjahára, dhárana, dhjána, samádhi). I první čtyři se však dnes reálně omezily na pouhé dva (ásana a pranájáma). Prezentace benefitů však zůstává v původním znění. Lidé potom věří, že neustálým opakováním a praktikováním ásan (jako zvolenou sádhanou) dosáhnou veškerých pokroků na duchovní cestě. V tomto přístupu je však několik velkých ,,ale“.

Vhodné předpoklady pro praxi ásan

Pro dosažení jakéhokoliv cíle je potřeba neustále konat v jeho prospěch. Praxe jógových ásan zabere možná 2 hodiny z celého dne. Pokud je prováděna správně, dokáže velmi intenzivně ovlivnit aktuální stav mysli, ale k tomu jsou nutné minimálně dva předpoklady. Musí být prováděna správnou technikou a hlavně musí být prováděna ve správném nastavení mysli. A správné nastavení mysli pro jakékoliv konání vytváří dva předchozí kroky Aštánga jógy. 1. Jama (ne-ubližování, ne-kradení, ne-lhaní, ne-plýtvání energií na smyslové požitky, ne-hromadění / ne-obsazování více než je potřeba k životu). 2. Nijama (čistota, spokojenost, neustálé konání směrem k cíli, sebe-studium a studium textů, nepovažování „Já“ za konatele). Cvičení ásán vhodnou technikou může dříve nebo později tyto vlastnosti v životě přivodit, ale také nemusí. Navíc proč čekat a neimplementovat je do života a praxe jógy rovnou?

Většina lidí se často dostane k józe díky nějakému problému nebo nespokojenosti v jejich životě. Většina těchto problémů pochází ze stavu mysli, vnímání sebe a světa. Tyto problémy jsou ve většině případů způsobeny absencí některých z jam a nijam (jinými slovy nevhodným chováním a konáním). V takovém nastavení mysli, kde převažují hodnoty jako soutěživost, touha po dokonalosti, pochyby, neúcta, ne-respekt, ne-sebedůvěra, přehnané sebevědomí, blafování, předstírání, manipulování, kradení, přivlastňování si toho co nikomu nepatří apod., začnou praktikovat ásany. I pokud praktikují ásany sebelepší technikou, bude jejich účinek ve vztahu ke změně mysli velmi nízký, nebo bude trvat velmi dlouho. V jiném případě bude omezen pouze na praxi ásan a tato pravidla budou platná jen na podložce. Jóga však začíná mimo podložku, podložka je pouze jedním z mnoha možných nástrojů pro kalibraci těla a mysli. Proto by mělo být místo a prostředí pro praxi ásan doslova napěchováno těmito vlastnostmi a spojovat lidi, kteří mají zájem se v tomto aspektu rozvíjet. Možnosti chování a pohledu na svět by proto měly být představeny praktikantovi ásan co nejdříve, aby se mohlo co nejdříve dostavit i ovoce toho, proč se dělají. I z tohoto důvodu by během učení Aštánga jógy, což dnes znamená především intenzivní praxe ásan, nemělo chybět představení, zapojení a praktikování těchto pravidel i mimo podložku. Tím vznikne možnost, že se z řízené gymnastiky jednoho dne stane jóga, která nebude trvat dvě hodiny, ale bude se postupně rozšiřovat do celého dne a do celého života.

Jak daleko chceš, tak daleko jdi

Každý z osmi stupňů Aštánga jógy vytváří vhodné prostředí pro ten další. První krok Jama zbaví člověka mimo jiné dilemat, která probíhají 24 hodin denně a souvisí s jeho okolím. Už zde je člověk blíže ke splynutí s okolím. To vytvoří vhodné prostředí pro druhý krok nijama, ve kterém se člověk může lépe soustředit na své konstantní konání směrem k cíli a zbytečně si nepřivlastňovat výsledky praxe, které mu nepatří. Oba předchozí kroky vytvářejí vhodné prostředí pro praxi ásan, protože odstraní většinu bloků mysli, které praxi ásan omezují v podobě nefunkčního těla. Jakmile se tělo zprůchodní a je schopno pohodlně a správně sedět nastává vhodné prostředí pro čtvrtý stupeň Pránájámu. Praxí čtyř předchozích stupňů již proběhla dost zásadní změna v mysli i v těle a hlavně přesun od vnímání hrubých a hmotných částí směrem k těm subtilním, jemným. V tu chvílí jsou vytvořeny vhodnější podmínky pokročit k ostatním krokům jógy, kterými pratjahára, dhárana, dhjána, samádhi. Ale o tom zase někdy příště.